Restauratie project van Martijn

Het avontuur begint op een mooie dag in augustus 2004. Ik dacht terug aan mijn jeugd en aan die geweldige BM-ers. Mijn droom was/is om er ooit eentje te bezitten. Ik kreeg is de kriebels en heb gezocht naar BM-ers op het internet. Deze hiernaast kwam ik tegen en was van mening dat hier nog wel iets van te maken valt. Een afspraak om te komen kijken was dan ook snel gemaakt. Ik heb wat foto's gemaakt die ik de volgende dag aan mijn vader heb laten zien om tot een beslissing te komen of het restaureren de moeite waard is.

Lees dit prachtige restauratie verhaal van Martijn

Zie de bron hier

16m2 gekocht opgehaald en schoongemaakt

16m2 gekocht opgehaald en schoongemaakt

Na overleg met mijn vader (de boot moet immers bij hem in de schuur gestald worden) heb ik de knoop doorgehakt. Ik heb de BM-er gekocht en de volgende dag opgehaald. De trailer was solide maar had ook betere tijden gekend. Voor de zekerheid heb ik toch voorzichtig gereden. Eenmaal thuis konden we beginnen met uitpakken en schoonmaken. Als je in alle rust nog eens goed kijkt zie je bepaalde dingen die je bij de bezichtiging niet hebt gezien. De kieren zijn groter dan gedacht. Er zit toch wel veel roest bij het roer enz. enz . Toch zijn we vol goede moed begonnen!

Het kaal halen van binnen- en buitenkant

Het kaal halen van binnen- en buitenkant

Nu het dek er helemaal af is, kan ik met de binnenkant beginnen. Gewapend met een krabber en een föhn ga ik aan de slag. Ook lichamelijk is dit een uitdaging. Je ligt steeds op je buik over een paar spanten, die er bij nadere inspectie ook niet best uitzien. De buitenkant is wat makkelijker. Als de romp kaal is, kan je goed zien hoe slecht bepaalde plekken zijn! Waar ben ik aan begonnen.

Dek verwijderd en geschuurd

Dek verwijderd en geschuurd

Toen de BM-er eenmaal schoon was, ben ik begonnen met het demonteren van verschillende onderdelen. De hele boot moet gestript worden en helemaal kaal. Als je zo bezig bent kom je steeds meer en meer tegen wat slecht is en vervangen moet worden. Het eerste wat van de boot is gegaan is de stootrand en het dek. Het dek was niet meer te redden. Dit moet compleet vervangen worden. Ook de stootrand heeft slechte plekken waar delen van vernieuwd moeten worden. Werk genoeg dus.

Romp en kielbalk verwijderd

Romp en kielbalk verwijderd

Uiteindelijk blijkt de romp, maar ook de kielbalk er slechter aan toe te zijn dan gedacht. Gaandeweg komt er steeds meer 'rottigheid' aan het ligt. Het komt er op neer dat 4/5 deel van de kielbalk verwijderd moet worden. Ook de latten zijn in een niet al te beste staat.

Spanten plaatsen en compartimenten repareren.

Spanten plaatsen en compartimenten repareren.

Het is heerlijk om nu eindelijk te beginnen met het repareren en opbouwende fase van het project. Van eikenhout (oude zwaarden van zeeschouw) heb ik twee nieuwe spanten gemaakt en geplaatst. Ook heb ik de compartimenten gerepareerd. Hier was ook houtrot ontstaan omdat de boot vermoedelijk lange tijd vol water heeft gestaan.

Kielbalk plaatsen

Kielbalk plaatsen

Het maken van een nieuwe kielbalk is passen en meten. Ik ben trots op het resultaat. De kielbalk voldoet niet aan de klasse-voorschriften maar is wel oersterk. Ik verwacht dat de 16m2 door deze kielbalk lekker stijf zal zijn wat hopelijk ten goede komt van de zeil-eigenschappen. De tijd zal het leren. Kijk naar de foto's en oordeel zelf.

Latten plaatsen romp sluiten

Latten plaatsen romp sluiten

Deze monster klus heeft een aantal weken geduurd. Eerst hebben we een massief stuk mahonie verzaagd tot allemaal kleine latjes. Daarna hebben we deze latjes één voor één pas gemaakt en in de 16m2 gemaakt door ze te spijkeren, lijmen en schroeven. De kielbalk is zo hard dat iedere schroef voorgeboord moest worden. Als ik dat niet deed dan brak de schroef. Het resultaat mag er zijn toch?

Romp lijmen en schuren

Romp lijmen en schuren

De romp is gesloten en het lijm is droog. Nu kunnen we beginnen met schuren. Ik heb bij de bouwmarkt de hele voorraad schuurbanden P80 gekocht en ben op een zaterdag begonnen met schuren. Ondanks dat ik in een ruimte bezig was waar de lucht werd afgezogen, zorgde het schuren voor heel veel stof. Ik raad aan dit buiten te doen als iemand dit ooit van plan is. Eenmaal geschuurd zijn de schroefgaten dicht gelijmd en heb ik de 16m2 voorzien van een laagje kleurbeits. Het originele hout is zo licht dat dit nooit de donkere mahoniekleur krijgt.

Omgekeerd nieuw dek en stootrand

Omgekeerd nieuw dek en stootrand

Voorlopig ben ik klaar met de romp en is het dek aan de beurt. Samen met Jessica heb ik de 16m2 omgedraaid en hebben we de BM-er op wielen gezet. Bij de houthandel heb ik watervaste mahonie-triplex besteld en heb ik de zes delen op maat gezaagd. Vervolgens hebben we op een avond het nieuwe dek erop gelijmd en gespijkerd. Het dek heb ik bewust 1cm breder gemaakt dan nodig. Met een schuurmachine heb ik het precies passend gemaakt zodat de stootrand ook precies aansluit. Bekijk dit album voor het traject en de resultaten.

Nieuwe kuiplijsten

Nieuwe kuiplijsten

Deze foto's zijn ruim een jaar later gemaakt. Ik heb een lange tijd niets gedaan met mijn 16m2. Ik had er even genoeg van en dan kan je er maar beter even mee stoppen. Het moet leuk blijven zeg ik altijd. De kuiplijsten had ik al grof op maat gemaakt. Ik heb ze in een boog (onder spanning) gezet toen ik de boot aan de kant schoof. Ze staan nu al van zichzelf krom. Helaas niet genoeg. Uiteindelijk is het gelukt om ze netjes te monteren. Hiervoor was enige overtuigingskracht en geweld nodig. Verder heb wat cosmetisch werk gedaan en heb de kuipkastjes zover gereed gemaakt. De hele kuiprand heb ik gedaan en ben met de afwerking van het dek begonnen. Wil je meer over dit traject weten, neem gerust contact met me op.

Mastvoet Nagelbank Vlonders kastdeurtjes

Mastvoet Nagelbank Vlonders kastdeurtjes

De luikjes voor in de kuip zien er niet uit. Deze zijn voor een groot deel nog grijs. We hebben ze al schoongemaakt maar de zijn nog lang niet lak klaar. De bandschuurmachine doet wederom wonderen. Verder heb ik rond de kuiplijsten afwerklijstjes geplaatst en heb de vlonders, die achterin de boot komen, pas gemaakt. Ook het vulblok voor bij het roer dat is gemaakt door mijn opa heb ik verder afgewerkt.

Het begint nu echt op een boot te lijken.

Legplanken pas maken

Legplanken pas maken

De legplanken die in de kuip moeten komen passen allemaal niet goed meer. Dit komt door allerlei redenen. In de reportage laat ik zien hoe ik deze weer passend heb gemaakt en hoe dit eruit ziet. Teven heb ik de mast van mijn donor BM-er aangepast zodat deze op mijn boot past. Ik hoop dat je een idee krijgt hoe ik te werk ben gegaan.

Kuip afwerken

Kuip afwerken

Verder met het afwerken van de kuip. Het is op dit moment heel veel detailwerk. Hoe ga ik dit nu doen, en hoe zal ik dat aanpakken. Het heeft nu veel met “Looks” te maken. De afwerking is ook erg belangrijk en zoals ik inmiddels heb gemerkt gaat hier veel meer tijd in zitten dan gedacht. Toch ben ik zeer tevreden over hoe het allemaal verloopt en er uitziet.

Vlonders schootpaal motorsteun

Vlonders schootpaal motorsteun

Inmiddels heb ik nog verschillende dingen gemaakt: deurtjes voor, luik achter, sluitertjes, schootpaal en motorsteun. Ja je hebt het goed gelezen. Eerst wilde ik geen motor achter mijn 16m2 hebben, maar ik heb me bedacht. Het is toch wel handig als je snel even de haven in of uit wilt varen of aan wilt leggen. Even een stukje varen op de motor kan dan ook. Ook het neusbeslag dat ik een tijd geleden had gekocht heb ik bevestigd. De voelijsten zitten inmiddels ook op het dek gemonteerd. De proppen zijn geboord en in de stootrand en voetlijsten gelijmd. Kortom er is weer veel gebeurd. O ja, ik heb ook een buitenboordmotor gekocht.

Lakken van dek en vlonders

Lakken van dek en vlonders

Eindelijk is het zover dat ik kan gaan lakken. Ook dit is nog een behoorlijke klus waar veel tijd in gaat zitten. Enkele delen zal ik behandelen met Teak-beits. Uit een aantal proefstukjes kwam naar voren dat deze kleur het dichtst bij gelakt mahonie komt. Bepaalde delen van de boot heb ik van hardhout gemaakt. Dit verkleurd vrijwel niet als je het lakt. Om die reden behandel ik die delen voor met kleurbeits. De rest gewoon met lak.

Lakken romp en binnenkant

Lakken romp en binnenkant

Inmiddels zijn we alweer een halfjaar verder en hebben we de boot omgekeerd en ben ik begonnen met het lakken van de romp. Tegelijkertijd ben ik ook aan de binnenkant bezig en verf ik de onderkant van het dek met watervaste grijze verf.

Skeg en Kiel maken

Skeg en Kiel maken

De kiel komt van de andere 16m2 en is volledig van ijzer. Het leek me handig om deze te gebruiken voor mijn boot. Het is makkelijker dan zelf gaan klooien met de bestaande kiel. Deze had ik min of meer al afgeschreven. De draadeinden zitten natuurlijk niet goed. We hebben deze opnieuw aan de kiel gelast. Mijn vader heeft dit gedaan. Als het tijdens het zeilen mis gaat, heb ik het niet gedaan. Tevens een contructie gemaakt zodat we even kunnen passen. Daarna de antifouling aangebracht.

16m2 laatste keer omgekeerd

16m2 laatste keer omgekeerd

Na een wel verdiende vakantie hebben we de boot weer omgekeerd. Dit was wel even spannend omdat ik de boot niet wilde beschadigen. Met veel matrassen en een kraan die al vaker is gebruikt, hebben we dit heel beheerst kunnen doen. De buurman heeft meegeholpen aangezien mijn vader niet kon helpen. Eenmaal omgedraaid hebben we hem weer op wielen gezet zodat de 16m2 weer mobiel was. De boot moet even anderhalve maand in de stalling aangezien ik met de grote boot op de achtergrond bezig moet. 1 april begint het vaarseizoen en moet die boot klaar zijn (dat is de streef datum).

Fabricage van het roer en de binnenkant wordt geverfd.

Fabricage van het roer en de binnenkant wordt geverfd.

Als één van de laatste dingen moest het roer nog gelast worden. Dit heeft mijn vader voor zijn rekening genomen. Het roerblad heb ik reeds gezaagd en moet nog in model geschuurd worden. In de tussentijd ben ik begonnen met het verven van de binnenkant van de boot. Helaas heb ik hier niet zo veel foto's van. De mastvoet heb ik geplaatst en ook heb ik de mast even erop gehad om te kijken of alles past. Van RVS heb ik nog wat onderdelen gemaakt voor de mastvoet. Als laatste heb ik het dek voor de laatste keer gelakt. Dat ziet er nu mooi en strak uit.

Lakken en een begin met afbouwen

Lakken en een begin met afbouwen

De laatste laklaag zit op de romp. Dat ziet er geweldig uit en geeft me ook eenzelfde gevoel. Hier en daar wel wat zakkers maar dat kan me nu even niets meer schelen. Dan kunnen we volgende winter wel weer wat mee doen. Wat glimt ze mooi. Ik ben begonnen met het monteren van bepaalde onderdelen zoals het neusbeslag, Schoot overloop, schootdoorvoer, korvijnagels, maststop, kiel en roer.

Tewaterlating en de eerste zeiltocht.

Tewaterlating en de eerste zeiltocht.

Met een duffe kop loop ik de garage in en zie een berg ballonnen. Mijn moeder had de boot versierd. Ik wist niet goed wat ik er mee aan moest. Na een bak koffie naar de haven. Toen de kraan er was, ging het allemaal snel en lag de boot binnen 5 minuten in het water. Ze lekt niet gelukkig. Om 9:45 was de doop met champagne en de rest hebben we opgedronken. Toen hebben we haar opgetuigd en hebben de eerste proefvaart gemaakt. Ze vaart en zeilt geweldig en ik ben helemaal blij, tevreden en voldaan.

1 Response

  1. De allergrootste complimenten voor het verhaal, de foto's en de restauratie!

Praat mee!