Klipperrace met de Kaat-Mossel

'Een andere tak van zeilen'
Door Bas Mandemaker

In het verre verleden, zo’n 15 jaar geleden zijn we met Theo Dik, aan boord gekomen van een Groninger Talk de Resnova om deel te nemen aan de Bolkoppenrace. Wij waren gevraagd om advies en hulp als ervaren wedstrijdzeilers. Mike de eigenaar had volop zeilervaring maar geen wedstrijdervaring. We kwamen in een bont gezelschap, Brabanders, Duitsers en een Belgische. Het begon op donderdagavond waar onder het genot van een drankje de indeling op het schip werd doorgenomen. Vrijdag een trainings dag en in het weekend de wedstrijden. Kortom het was een mooie beleving. Al jaren na het stoppen van de Bolkoppenrace hebben we met deze groep vrienden een weekend op een platbodem ergens aan het IJsselmeer of Waddenzee geregeld. Dit jaar was een uitzondering: We gaan deelnemen aan de Klipperrace met de Kaat-Mossel vanuit het mooie Enkhuizen.

Het begint op zaterdag met een ankerstart. Een kleine 40 boten die om 10:00 uur van start gaan. Het is een uitdaging om snel de zeilen te hijsen en het anker te lichten. Voor de toeschouwers op de wal een spektakel en een wolk van zeilen word langzaam zichtbaar. Wij hebben de keuze gemaakt richting Urk en dan richting Medeblik een driehoek baan te varen. Na een heerlijke dag zeilen en hard werken even genieten van een drankje en voor mij vroeg naar bed. Zondag varen we een op en neer baan, een inner-loop voor de A-groep en voor ons de B-groep de outer-loop. De start is om 11:00 uur. Na de opgedane ervaring van gisteren met sturen mag ik de start gaan uitvoeren. Het lukte ons om precies op tijd de startlijn te passeren. Toen ging de individuele vlag omhoog. Bij mij was er twijfel , het is vrijwel onmogelijk te zien van af het achterdek of je de startlijn op tijd over gaat, want deze boot is bijna 30m lang. Voor de zekerheid toch maar terug. Mijn collega’s aan dek hebben bij de mensen op het startschip duimen omhoog zien gaan en later op de dag hebben we gehoord dat het een prefecte start was en wij waren niet te vroeg gestart.

In de laatste ronde komen we bij de boven ton. We zijn vrij voor op 3 klippers uit de A groep als we de ton gaan ronden. Tot onze grootte schrik zien we een klipper opdraaien die achter ons langs, voor de wind wil gaan varen. De schipper heeft een inschattingsfout gemaakt. Zijn schip kan niet vrij blijven van ons achterschip. De kluiverboom raakt ons bij de bakstag op het achterdek en breek als een lucifershoutje af. Dat was gelukkig de zwakke schakel waardoor een aanvaring op ons achterdek voorkomen is. We zijn behoorlijk geschrokken en gelukkig zijn er geen gewonden. De eigenaresse besloot de wedstrijd te staken en de geringe schade op te nemen. Een domper op wat een mooie zeildag was of zou worden.