Semaine du Golfe 2015

Door Plaulus Mooyman uit de 4429

Dag 1

Bijgaand een foto van Reinout zeilend op stroom. Rien en Kees hebben op afgaand water vast gezeten. Werd dus even spannend. Maar ze drijven weer.  Markering ook maar beperkt aanwezig. Daarna de Golf op: prachtig zeilen op een enorm meer. Eilanden waar tussendoor wat stroming loopt. Daarna naar Arradon. Daar ligt een drijvende steiger, maar die valt voor het grootste deel droog met laagwater!! Dus nu liggen we op een mooring. Nu heerlijk aan een biertje met oesters.

Vanavond hebben we de Parade van zeilschepen kunnen aanschouwen. Een prachtig gezicht om de vele klassieke schepen - groot en klein- aan je voorbij te zien trekken. Als een van de laatste schepen vaart de Morgenster, een prachtige brik. Nog mooier is, dat we daar op mogen slapen!!!

Dag 2

Vandaag weer een prachtige dag. Vetrokken uit Arradon rond 12.00 uur. Ons flottielje bleek al om 10.000 uur Vetrokken te zijn, maar na een kleine 2 uur eilen troffen we iedereen aan op het Ile d'Arz. Dan heb je wel een kleine 300 bootjes bij elkaar in een baai van een eiland. Werkelijk indrukwekkend om al die boten aan mooring en op anker te zien liggen. Op het eiland feest, muziek en vooral veel eten en drinken. Lunch met wijn, brood en fois gras Voor ons. Nadat de lunch beindigd was zijn we met vrije alle scheepjes teruggeven naar Arradon. Goed om te zien dat de kwadraten toch een stuk sneller zijn dan al die Franse klassen. We liggen nu weer op de mooring in Arradon en het eerste rondje huizes is geconsulteerd. Vanavond een soiree op de pier met lokale a tractie? We gaan het zien. Morgen een vroeg palaver en dan gaat de eerste wedstrijd/ rally beginnen. Is een parcours langs een paar mooie baaien. We gaan zien wat het is, maar zal ook wel weer een mooi spektakel zijn. Kortom: we vermaken ons prima op geweldig water, mooi weer en Franse Keuken!!

Dag 3

We gaan verder op dinsdagavond. Bij onze moorings in Arradon was er lokaal entertainment; cultureel verantwoord, maar niet geheel aan ons besteedt. Wel leuk om dit allemaal gezien te hebben.  Weer heerlijk op het terras aan de Golfe kunnen eten. Ondertussen was de Morgenster, ons slaapschip, naar de binnenstad verhuisd. Zie bijgaande foto. Prachtig verlicht in de haven van Vannes. De Hydrograaf ligt tegenover ons.  Woensdagmorgen om 6.30 uur palaver!!! Dit ivm het getij. Om 7.15 uur het water op met een kleine 100 boten. Om 7.30 met z'n allen vertrokken naar Port Navalo, op de scheiding Golfe en Atlantische Oceaan. Met stroom mee en 15 knopen wind bakstag waren we er heel snel. Ik denk dat we op diverse smallere stukken ruim de 25 km p/u hebben gelopen. Bij Port Naval aangekomen zakte de wind terug naar 6 knopen. Goeie gelegenheid om door te varen de zee op. Ja, we zijn echt even buiten geweest!!! Daarna terug naar Port Naval voor de lunch met ook hier weer entertainment, marktje en de onmisbare Franse catering😊.  Om 13.00 uur draaide de wind 180 graden naar noordwest nam snel toe tot 18 knopen. Aangezien de windvoorspelling voor donderdag 30 knopen is, hebben we besloten om weer terug te gaan naar Arradon. Inmiddels was ook de stroom weer mee dus weer spektaculair met stroom en wind mee naar Arradon.  Super zeilen in onze inmiddels zeewaardige kwadraten!!! Om 15.30 uur weer binnen aan de moorings  en aan het dik vediende biertje met oesters! Een lange(vroege) dag, maar om nooit te vergeten!!!! Op de avond naar Auray, een plaatsje aan het meer. Ook dit weer prachtig oud dorp aan het water tussen hoge heuvels en natuurlijk prima keuken. Terug bij de Morgenster bleek het in Vannes nog steeds druk rond het schip op de kade.  Nog een glas wijn en de kooi in gerold. Een onvergetelijke lange dag. Geslapen als een blok. Vandaag, donderdag, waait het inderdaad 30 knopen en de organisatie heeft besloten dat er niet gezeild wordt; verstandig, want het moet vooral leuk voor iedereen blijven. Hebben we ook nog even tijd om de omgeving te bekijken.  Morgen wordt weer 16 knopen voorspelt, dus dan weer zeilen.

Dag 4

Zoals al eerder gemeld stond er donderdag een dikke 24 knopen wind met uitschieters naar 30. Geen zeilen dus. S'morgens wel even de bootjes gecontroleerd aan de moorings na de koffie bij Rien en Jan. Vervolgens naar de kust om toch weer naar de grote zeilschepen te kijken. In de haven ligt een enorm aantal zeegaande catemarans en trimarans. De grootste meet 22 mtr breed en is ruim 30 mtr lang met een met van 42 meter. Gigantisch!! En een enorme haven met grote jachten waar je met een 38 voeter echt een klein scheepje hebt. Vervolgens naar Carnac gegaan waar we aan zee hebben geluncht: verse krab en kreeftjes. Eind van de middag weer terug naar Vannes waar we aan de haven bij het festival gebeuren met elkaar hebben gegeten. Inmiddels hebben we het gevoel dat we hier al 3 weken zijn; de vele indrukken, iedere dag andere routes, varen op stroom en de vele haventjes maken dat je echt de tel der dagen kwijtraakt. Lijkt dus een heerlijke lange vakantie. Morgen nog een laatste tocht en daarna takelen.

Vrijdag dag 5

Vrijdag 15 mei. De laatste dag op de Golfe. Na de ervaringen van de afgelopen dagen hebben we besloten nog een keer richting kust te gaan; naar Armor Baden. Dit is richting west. Een mooie noorderwind en stroom mee tot half twaalf. Door wat vertraging in de stad vertrekken we een kleine 3 kwartier later dan gepland. Dat wordt dus krap, want Armor Baden ligt een paar honderd meter achter een nauwe doorgang. Aanvankelijk lijken we het te gaan redden, maar in de doorvaart tussen de eilanden draait het tij, terwijl ook nog de wind wat wegzakt. We liggen midden in het wantij. Links en rechts botsen golven tegen elkaar en zien we draaikolken. Even neemt de wind weer toe en lijken we toch vooruit te komen. Maar het nieuwe tij wint en we vareN achteruit tov het land. Gaat ' m zo niet worden en we besluiten om te draaien naar Arradon voor de lunch. Na de lunch moeten we naar Vannes om te takelen.Op het open water van de Golfe merk je niet veel van het getij mee. Maar we moeten ook daar weer door een smal stuk kruisen. Nu wel op tijd en flink veel stroom mee. Dat gaat prachtig: bij ieder slag win je 40 meter hoogte!! Dikke pret en we schieten door dit slingerende stuk. Bij de kraan aangekomen blijkt dat een Nederlandse reservering toch wat anders geïnterpreteerd wordt dan een Franse. Uiteindelijk moeten we 3 jachten voor laten gaan. En dat duurt lang met banden en trailers!! Uiteindelijk zijn we aan de beurt en binnen een kwartiertje staat alles op de kar. Zien ze hier niet vaak. Inmiddels is er een enorme vloot van Franse oude vissersschepen naast de Morgenster afgemeerd, zodat we die ook nog even kunnen bewonderen. Morgen weer naar huis. We gaan eerst nog even shoppen bij de Carrefour voor wat lokale delicatessen. Kunnen we thuis nog een beetje afkicken😊.

Zaterdag 16 mei 2015 – Vannes

Zaterdag staat de thuissreis in de planning. Maar alvorens de 950 km te gaan rijden gaan we eerste nog even langs de Carrefour. Toch zonde om naar Nederland te rijden zonder eerst wat specifieke Franse levensmiddelen om te kopen. Dus een paar krabben, fois gras in blik en wat levende kreeftjes ingeslagen en wat proviand voor onderweg. Marianne Muter van de Morgenster rijdt met ons mee om in Nederland haar dochter op te zoeken. Wel zo gezellig! Jan en Rien zijn als eerste vertrokken, gevolgd door Irma en Reinout. Vervolgens vertrekken Dorien en Cees. Aanvankelijk zouden Cees en Dorien over Parijs rijden en twee dagen over de terugreis doen, maar uiteindelijk zijn ze toch in een keer naar Nederland gereden. Rond 19.00 uur rijdt de eerste boot over de Nedelandse grens en om 23.00 uur is iedereen weer veilig thuis.

Terugkijkend op dit Franse avontuur kunne we allemaal tot de conclusie komen dat het een geweldige week is geworden! We hebben op fantastisch water gezeild, genoten van de mooie omgeving en prima klimaa. Hoewel eea met de Franse slag gebeurd, lijkt alles toch wel goed te kloppen; op de moeilijke stukken liggen altijd bootjes om te assisteren, de havens verlenen een prima service en je voelt je overal welkom. Niet verwonderlijk ook, want er zijn 3000 vrijwilligers bij betrokken. Een prachtig evenement wat we geen van allen hadden willen missen. Over twee jaar is de 10de editie van Semaine du Golfe en ik weet zeker dat er wederom een aantal zestienkwadraten gaan deelnemen; wellicht wel een flink aantal. Rest mij nog dank te zeggen aan Wolter die iedere dag het verslag van de Semaine op de site en Facebook heeft geplaatst. Afgezien van het feit dat we nu eenprachtigewebsite hebben, blijkt het ook nog goed te functioneren. Ik begreep dat er veel lezers zijn geweest van dit verslag. Leuk te weten dat de klasse ook geïnteresseerd is in andere zaken zoals dit avontuur. Komende dagen zullen we ook nog wat xtra foto’s trachten te plaatsen voor een paar extra indrukken.

Dank dus voor het meeleven namens de equipe d’France,